آتش ستیزان(ایمنی وآتش نشانی)

ایمنی ،آتش نشانی وخاطرات

آتش ستیزان(ایمنی وآتش نشانی)

ایمنی ،آتش نشانی وخاطرات

دو حادثه اخیر نیشابور

1-تصادف مینی بوس با تریلر 14 مصدوم بر جای گذاشت

2-خودرو وانت پیکان به علت سرعت زیاد و عدم توانایی راننده در کنترل آن واژگون شد.

ادامه مطلب ...

باز هم قاتل خاموش قربانی می گیرد مواظب باشید

فصل سرما شروع شده و نادیده گرفتن نکات ایمنی می تواند حوادث ناگواری را رقم بزند /منواکسید کربن (قاتل خاموش )یکی از خطرات جدی در فصل سرما را رقم می زند :به دو مورد ذیل توجه کنید،دو حادثه ای که در دو روز گذشته در تهران رخ داده و می توانسته بسیار جبران ناپذیر باشد

ادامه مطلب ...

منواکسید کربن ( قاتل نامرئی )

هر ساله با شروع فصل سرما ، شمارش معکوس برای مرگ و میر ناشی از گاز گرفتگی در نقاط مختلف کشور آغاز می شود .

بخاری ، شومینه و آبگرمکن های نفتی یا گازی از جمله وسایلی هستند که با افزایش موارد استفاده در زمستان خطر ساز می شوند . و در صورت سوختن ناقص ، گاز منواکسید کربن CO2 تولید می کنند ، گازی که از آن به عنوان قائل نامرئی نام برده می شود که در اغلب موارد بی اطلاعی و سهل انگاری استفاده کنندگان نسبت به رعایت نکات ایمنی ، شرایط را همچنان برای ادامه روند جنایت های قاتل نامرئی حفظ کرده است ، البته رعایت نکردن نکات ایمنی در ساخت و سازها توسط بعضی از سازندگان و انبوه سازان مسکن و همچنین بعضی تولیدات غیر استاندارد بخاری (( همچون بخاریهای بدون دودکش )) زمینه رشد جنایات CO را فراهم می سازد گازهایی که می تواند حادثه بیافریند 2 نوع است ، که اولین نوع آن همان گاز شهری است که در لوله های گاز جریان دارد . و در صورت انتشار آن با کوچکترین جرقه منجر به آتش سوزی یا انفجار می گردد و نوع دیگر گاز منواکسید کربن است که از سوختن ناقص گاز و کربن بوجود می آید که بخاریهای نفتی نیز دارای این خطر می باشند .

این گاز بدلیل نداشتن بو و رنگ و مزه قاتل نامرئی نام گرفته است و قدرت کشندگی بسیار بالایی دارد و بدلیل این که انسان را بدون اطلاع از بدی حال خود می کشد به آن کشنده بی صدا می گویند در هر حال وظیفه خود می دانیم که ابتدا با تشریح گاز منوکسید کربن مواردی در رابطه این نکات ایمنی جهت گرفتار نشدن در دام این جانی خطرناک به عرض برسانیم .

ادامه مطلب ...

Scafftag چیست و به چه منظور استفاده می شود؟

scafftag در واقع یک کارت پلاستکی است به رنگ های قرمز، زرد و سبز که بمنظور تامین امنیت پرسنل جهت کار بر روی دار بست از آن استفاده می گردد. زمانیکه برروی داربست هیچگونه کارتی زده نشده باشد بمعنی قرمز بوده و استفاده از آن ممنوع است. این کارت بایستی در مسیر های ورودی داربست یعنی جلو نردبان و پله نصب می گردد تا پرسنل براحتی بتوانند آنرا رویت نموده وبرابر مقررات این کارت عمل نمایند.



ادامه مطلب ...

مراحل نجات شخص برق گرفته


در هنگام برق گرفتگی معمولا دستگاه تنفس زودتر از قلب از کار می افتد و رنگ صورت مصدوم متمایل به آبی میشود . بدین خاطر و قبل از اینکه ضربان قلب متوقف گردد، باید تنفس مصنوعی
ادامه مطلب ...

آموزش اطفای حریق غلط(فیلم)

مدرسان اطفای حریق باید در زمان  آموزش مباحث آتش نشانی ، نکات ایمنی را رعایت نموده و مطالب را به صورت اصولی وصحیح به مخاطبان خود آموزش دهند در فیلم کوتاه ذیل متاسفانه هر دو مطلب یاد شده رعایت نشده و به یک فیلم طنز تبدیل شده است

دانلود کنید

6 ساعت عملیات برای مهار 32 هزار لیتر بنزین در بزرگراه

 
image
خطر انفجار و آتش سوزی تانکر حامل 32 هزار لیتر بنزین که در بزرگراه آزادگان واژگون شده بود با تلاش همه جانبه آتش نشانان 7 ایستگاه تهران برطرف شد.
ادامه مطلب ...

روزانه ۲ نفر در کشور بر اثر برق گرفتگی جان خود را از دست می دهند


مرگ ۷۲۷ نفر در سال ۹۰ در کل کشور که دکتر خدادوست، رئیس مرکز تحقیقات پزشکی قانونی کشور به آن اشاره کرده است بیان گر این حقیقت ناگوار است که به طور تقریبی در هر روز ۲ نفر در ایران بر اثر برق گرفتگی جان خود را از دست می دهند. آماری که بسیار نگران کننده بوده و نشان می دهد حساسیت های لازم در این زمینه وجود ندارد.مدیر ایمنی شرکت توزیع برق مشهد در این باره می گوید: بخش عمده ای از حوادث برق گرفتگی به حوادث ساختمانی و بی توجهی به شبکه های فشار متوسط مجاور ساختمان های در حال احداث مربوط می شود و متاسفانه کارگران ساختمانی بالاترین آمار قربانیان برق گرفتگی را دارند. مهندس رضا نیک پیام می افزاید: در سال های اخیر رشد بی رویه ساخت و سازها و عمودی سازی در شهرها سبب شده است تا بسیاری از ساختمان ها درمجاورت شبکه های توزیع برق احداث شوند که این موضوع مشکلاتی را در پی داشته است. نیک پیام با اشاره به این که براساس قانون ایمنی ساختمان، تمامی مهندسان ناظر و کارفرمایان پروژه های ساختمانی باید شبکه های توزیع برق اطراف کارگاه خود را بررسی کنند، می گوید: این افراد موظف اند با انجام بررسی های لازم مشکلات موجود در مسیر ساخت و ساز خود و مجاورت آن با شبکه های توزیع برق را به اداره مربوط گزارش کنند تا نسبت به رفع آن اقدام شود اما متاسفانه به دلیل بی توجهی آن ها و بی اطلاعی کارگران ساختمانی شاهد بروز حوادث ناگوار متعددی در این حوزه هستیم.

منبع:http://electricalsafety.blogfa.com


سازمان پزشکی قانونی: مرگ 352 تن در اثر برق‌گرفتگی در سالجاری


به گزارش سرویس«حوادث» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، سازمان پزشکی قانونی در گزارشی اعلام کرد که در شش ماهه نخست امسال 352 تن بر اثر برق‌گرفتگی در کشور جان باختند، این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال قبل که تعداد فوتی‌های برق‌گرفتگی 388 مورد بود، 9.3 درصد کاهش یافته است که از کل موارد برق‌گرفتگی در نیمه اول سالجاری 314 تن مرد و 38 تن زن بودند و این در حالی است که تعداد مردان فوت شده بر اثر برق‌گرفتگی در نیمه اول سال قبل 349 و تعداد زنان 39 تن بود.

بر اساس این گزارش در شش ماهه امسال، بیشترین موارد برق‌گرفتگی با 75 مورد در شهریور ماه و کمترین آن با 36 مورد در فروردین ماه ثبت شده ‌است و همچنین در این مدت استان‌های تهران (55 تن)، خوزستان (46 تن) و فارس (26 تن) دارای بیشترین و استان‌های ایلام و سمنان (هر کدام با یک تن)، مرکزی (دو تن) دارای کمترین مرگ ناشی از برق‌گرفتگی بوده‌اند.

در ادامه این گزارش آمده است که استان خراسان‌جنوبی هیچ مورد مرگ بر اثر برق‌گرفتگی در شش ماهه نخست سالجاری نداشته‌ است.

به گزارش ایسنا در دهه 80، با سیر صعودی آمار مرگ ناشی از برق‌گرفتگی مواجه بودیم به نحوی که این آمار از حدود 400 فوتی در سال 1380 به 750 فوتی در سال 1389 رسیده‌ است.

منبع:http://electricalsafety.blogfa.com