آتش ستیزان(ایمنی وآتش نشانی)

ایمنی ،آتش نشانی وخاطرات

آتش ستیزان(ایمنی وآتش نشانی)

ایمنی ،آتش نشانی وخاطرات

تهران (آخرین روز بهمن 89) پیشروی تا آستانه مرگ

 

پیشروی تا آستانه مرگ


 
در آخرین روز بهمن ماه امسال در یک حادثه کم نظیر یک میلگرد فلزی از ارتفاع 12 متری ساختمان در حال ساخت روی کارگر جوانی که مشغول کار بود، سقوط کرد و در گردنش فرو رفت.

 

  
این کارگر 22 ساله که محمود باقری نام دارد به طرز ناباورانه‌ای از این اتفاق جان سالم بدر برده و با حضور آتش‌نشانان و امدادگران اورژانس به بیمارستان منتقل شد.
 
پزشکان با دیدن وضعیت جسمی محمود و میلگردی که گردنش را سوراخ کرده بود از اینکه هم چنان او زنده مانده است، متعجب شدند.
این کارگر جوان، خود در مورد چگونگی وقوع این حادثه چنین می‌گوید: آن روز هم مانند روزهای قبل در این
ساختمان چهار طبقه در حال ساخت مشغول کار بودم. وقتی که از پارکینگ وارد حیاط شدم، یک دفعه احساس کردم چیزی دارد از بالای سرم به من نزدیک می‌شود.یک لحظه سرم را بالا گرفتم و دیدم که بیش از ده شاخه میلگرد درحال سقوط است. تا آمدم از محل بگریزم که دیگر دیر شده بود وناگهان یکی از میلگرد‌ها به گردنم فرورفت.
وی ادامه می‌دهد: به دنبال ضربه شدید میلگرد به گردنم، بر روی زمین افتادم و دیگر نتوانستم حرکتی کنم. احساس کردم نفس کشیدن برایم سخت شده، در این موقع چند تن از کارگران به سمتم آمدند و تلاش کردند میلگرد را از گردنم بیرون آورند اما من مانع این کار شدم و در حالیکه خیلی ترسیده بودم به آنها گفتم که این کار را نکنند و بهتر است هرچه زودتر به اورژانس زنگ بزنند.
وقتی که امدادگران اورژانس بالای سر مصدوم حاضر شدند پس از انجام معاینات اولیه اعلام کردند که مصدوم باید هرچه سریع تر به بیمارستان منتقل شود ولی با وجود میلگرد بلند در گردن او این ک ار میسر نبود. به همین خاطر از سازمان آتش‌نشانی تقاضای کمک شد.
ستاد فرماندهی سازمان آتش‌نشانی هنگامی که با تماس شهروندان با سامانه 125 در جریان این حادثه قرارگرفت بلافاصله گروه امداد و نجات ایستگاه سه این سازمان را به محل حادثه در خیابان17 شهریور، خیابان کیامنش رهسپار کرد.
فرهاد فرهادی فرمانده نجاتگران آتش‌نشانی که به اتفاق نیروهایش دقایقی بعد در محل حادثه حضور یافته بود در باره این اتفاق چنین می‌گوید: هم زمان با خروج یکی از کارگران ساختمانی از زیرزمین ساختمان به داخل حیاط ، یک دسته میلگرد فلزی به علت نامعلومی از بالای پشت بام رها شد و به پائین سقوط کرد. یکی از این میله‌ها که بیش از 4 متر طول داشت از سمت چپ به گردن این کارگر فر رفت و از قسمت دیگر گردن خارج شد.
فرهادی در ادامه می‌گوید: به دلیل بلند بودن میلگرد، انتقال مصدوم به بیمارستان امکان پذیرنبود به همین خاطرقسمت بلند میله را با دستگاه مخصوص برش موسوم به " دستگاه پدال بر" بریدیم تا کارگر مصدوم راحت تر به مرکز درمانی انتقال یابد.
پس از کوتاه شدن میلگرد فلزی، این کارگر جوان بلافاصله با کمک امدادگران آتش‌نشانی و به وسیله برانکارد به آمبولانس اورژانس منتقل شد تا هرچه سریع تر به نزدیک ترین بیمارستان اعزام شده و تحت درمان قرار گیرد.
محمود در این باره می‌گوید: "زمانی که به بیمارستان سینا انتقال پیدا کردم، خیلی سریع آزمایش‌های لازم انجام شد. با اینکه میلگرد مذکور بعد از فرورفتن به گردنم حتی بیش از 10 سانتی متر نیز از قسمت دیگر گردنم خارج شد ولی جالب است بگویم که بنابه اظهاردکترها هیچ یک از شریان‌های گردنم پاره نشدند. آنها هم چنین گفتند که اگر کارگران میله را از گردن من درمی آوردند، قطعا آسیب جدی به من می‌رسید."
کارگرجوان چند ساعت بعد از حادثه راهی اتاق عمل شد وپزشکان در یک عمل جراحی بقیه میلگرد را از گردنش خار ج کردند. او در حالیکه مرتبا از امدادگران و نجاتگران خود اظهار تشکر می‌کرد، می‌افزاید: در این حادثه به اندازه ی حدود 18 سانتی متر میله در گردنم فرو رفت و خداوند را شاکرم که هنوز زنده ام. در حال حاضر فقط درد کمی در قسمت بخیه‌های گردنم احساس می‌کنم و مشکل دیگری ندارم. 
منبع:سایت آتش نشانی تهران
 
نظرات 1 + ارسال نظر
شیوا شنبه 3 دی‌ماه سال 1390 ساعت 19:56

سلام
خاطره جالبی بود
میگن عمرت به دنیا باشه همین جاست

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد