آتش ستیزان(ایمنی وآتش نشانی)

ایمنی ،آتش نشانی وخاطرات

آتش ستیزان(ایمنی وآتش نشانی)

ایمنی ،آتش نشانی وخاطرات

آتش نشانی در اروپا

از مهمترین و معروفترین سازمان ‌های بین‌المللی که در زمینه مسأله ایمنی و آتش‌نشانی فعالیت می‌نماید کمیته بین‌المللی و پیشگیری و مبارزه با حریف (c.t.i.f) می‌باشد.





این کمیته در سال 1900 میلادی با تعداد اندکی از کشورهای اروپایی (بریتانیا، فرانسه، آلمان و..) با هدف دستیابی به روش‌های مناسب، مقابله با اطفاء حریف تأسیس شد. بعدها دامنه فعالیت خود را در حد بررسی وضعیت ایمنی با گرایش پیشگیری از وقوع بلایا و حوادث و حریق‌ها گسترش داد.


اکنون دارای 40 عضو اصلی و ثابت است که اکثر آنها از کشورهای اروپایی هستند و تنها دو کشور جمهوری اسلامی ایران و ایالات متحده آمریکا اعضای اصلی اما غیر اروپایی می‌باشند.

وظیفه این کمیته مبادله آخرین یافته‌های علمی و تکنولوژیک و همچنین تبادل دجربه‌ها در زمینه ایمنی در بین کشورهای عضو می‌باشد. همچنین در جهت تهیه و تدوین انتشار آمار در موضوعات مختلف. انجام تحقیق و پژوهش در زمینه‌های آموزش ایمنی به منظور ارتقاء کمی وکیفی آن، نیل به روش‌های مناسب تشکلاتی و سازمان دهی اجرایی این قوانین تلاش و فعالیت می‌نماید و همه ساله اجلاس‌ها و گردهمایی‌های مختلفی با حضور اعضای خود برگزار می‌نماید.

 و فعالیت‌های جنبی این کمیته، برگزاری المپیک آتش نشانان در رشته‌های خاص آنان است که هر چهار سال یک بار در یکی از کشورهای عضو برپا می‌شود.

ساختار تشکلاتی در اکثر این کشورها امر ایمنی (چه در وجه پیشگیری و چه در زمینه مقابله عملی با بلایا) از جهت سازمان دهی و تشکلات ملی و کشوری است و در کشورهایی که تشکلات مسول امر ایمنی به صورت منطقه‌ای یا استانی فعالیت می‌نمایند.

 کلیه این نهادها از ضوابط و دستورالعمل‌های تشکلاتی واحد و کشوری پیروی و تبعیت می‌نمایند به نحوی که چه در مرحله اجرای مقررات و قوانین پیشگیری و چه در حالت مقابله با بلایا از یک انسجام وسازمان‌ دهی هماهنگ برخوردار می‌شوند.

 به عبارتی سیاست‌ها و برنامه‌ریزی‌ها و دستورالعمل‌ها و روش‌‌ها بصورت متمرکز با مشورت همه کارشناسان امر در سراسر کشور تنظیم و تدوین شده و جهت اجرا از یک مرکزیت واحد (مثل ریاست جمهوری، نخست‌وزیری، ویا وزارت کشور) به کلیه این نهادها ابلاغ می‌شود.

 در این کشورها به امر ایمنی به مثابه امنیت به عنوان یک وظیفه دفاعی نگریسته می‌شود و آتش‌نشانان و ایمن‌کاران از ضوابط انضباطی و تشکلاتی خاص مشابه سازمان‌های دفاعی همچون ارتش و نیروی انتظامی تبعیت می‌نمایند.


منبع :

www.fire125.ir
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد